Matkalla Flagstaffin puistoista Las Vegasin ihmemaahan MapQuestin reitti vei matkaajan yhden Las Vegasin tienoon isoimman yksittäisen turistinähtävyyden ylitse. Vajaan tunnin päässä LV:n keskustasta on Colorado-joki padottu 1930-luvun aikana isolla patorakennelmalla nimeltä Hoover Dam. Nimestä on ollut aikoinaan kiistaa, kun sehän ei tule mistään alueen paikannimistä vaan tuon projektin alkaessa olleen presidentin nimestä. Alkuperäinen suunnitelma oli kutsua patoa Boulder Damiksi, mikä olisi tullut siis läheisen kanjonin nimen mukaan (mutta ei siis juuri sen kanjonin mukaan mihin pato rakennettiin, joka on Black Canyon).
Joka tapauksessa Hoover Dam on hieno osoitus, että valtion projektit voivat valmistua etuajassa ja reilusti alle niille varatun budjetin. Hoover Dam valmistui melkein kaksi vuotta etujassa ja maksoi 20 miljoonaa doltsua vähemmän mitä suunnitelmissa oli sille varattu.
Sen lisäksi, että pato tuottaa sähköä kolmelle osavaltiolle (ja on sitä kautta maksanut rakennuskustannukset jo aikaa sitten takaisin), se on taakseen muodostanut tämän maan isoimman keinotekoisen järven, Lake Meadin, mikä houkuttelee miljoonia ihmisiä rannoilleen vuosittain. Ennen patoa, tuossakin oli siis kulkenut vain yksi viheliäs joki.
Olin nettisivulta saanut käsityksen, että ennen patoa oli odotettavissa auton ja matkustajien turvatarkastus. Sehän olisi aika ikävää, jos terroristit poksauttaisivat padon hajalle, eikös totta. Jotenkin ymmärsin, että ennen patoa siis jokainen auto ja matkustajan tiedot tarkistettaisiin tarkoin. Ylläri ylläri! Näin ei tietenkään tapahtunut. Joko viranomaisilla on käytössä joku pirun hyvä pomminpaljastin ja läpivalaisulaite tai sitten terrorismin uhka padolle ei ole ihan niin suuri kuin sivuilla annettiin ymmärtää. Se tarkistus tapahtui nyt siten, että tarkistuskojulla vauhtia vähän hiljennettiin, että kerkesi nähdä kun viranomainen heilutti kättään sen merkiksi että saa jatkaa matkaa. Itse en ainakaan autoa siis missään vaiheessa pysäyttänyt, eikä kukaan mun edelläkään tuntunut sitä tekevän sen verran mitä asiaa näin. Joka tapauksessa matkan teko tuolla alueella on kuitenkin paljon normaalia maantietä hitaampaa ja toisen kerran paikalle ajaessani oli ihan ruuhkaa. Flagstaffista tullessani ei mitään ruuhkaa ollut, semmoinen tuli eteen vasta Las Vegasissa.
Harmi, kun padosta ei saanut ihan kunnon kuvaa aikaiseksi. Se ei oikein noin läheltä taida onnistua. Hieno rakennelma kuitenkin. Turistikierros (Discovery Tour) ei ollut kovin hääppöinen. Sen maksamalla pääsi kyllä näköalapaikalle, jonne muuten ei pääsisi, mutta sen aikana ei mitään kummoisia kokemuksia saanut.
Padon kiertävä ohitustie on rakenteilla ja kanjonin ylittävältä sillalta tullaan tulevaisuudessa varmasti saamaan hienoja kuvia kohteesta. Tietenkin jos tekijät vain ymmärtävät rakentaa siihen keskelle siltaa näköalapaikan. Sillasta kertovien infotaulujen mukaan tämmöistä olisi vähän lupailtukin.
Sen lisäksi, että pato tuottaa sähköä kolmelle osavaltiolle (ja on sitä kautta maksanut rakennuskustannukset jo aikaa sitten takaisin), se on taakseen muodostanut tämän maan isoimman keinotekoisen järven, Lake Meadin, mikä houkuttelee miljoonia ihmisiä rannoilleen vuosittain. Ennen patoa, tuossakin oli siis kulkenut vain yksi viheliäs joki.
Olin nettisivulta saanut käsityksen, että ennen patoa oli odotettavissa auton ja matkustajien turvatarkastus. Sehän olisi aika ikävää, jos terroristit poksauttaisivat padon hajalle, eikös totta. Jotenkin ymmärsin, että ennen patoa siis jokainen auto ja matkustajan tiedot tarkistettaisiin tarkoin. Ylläri ylläri! Näin ei tietenkään tapahtunut. Joko viranomaisilla on käytössä joku pirun hyvä pomminpaljastin ja läpivalaisulaite tai sitten terrorismin uhka padolle ei ole ihan niin suuri kuin sivuilla annettiin ymmärtää. Se tarkistus tapahtui nyt siten, että tarkistuskojulla vauhtia vähän hiljennettiin, että kerkesi nähdä kun viranomainen heilutti kättään sen merkiksi että saa jatkaa matkaa. Itse en ainakaan autoa siis missään vaiheessa pysäyttänyt, eikä kukaan mun edelläkään tuntunut sitä tekevän sen verran mitä asiaa näin. Joka tapauksessa matkan teko tuolla alueella on kuitenkin paljon normaalia maantietä hitaampaa ja toisen kerran paikalle ajaessani oli ihan ruuhkaa. Flagstaffista tullessani ei mitään ruuhkaa ollut, semmoinen tuli eteen vasta Las Vegasissa.
Harmi, kun padosta ei saanut ihan kunnon kuvaa aikaiseksi. Se ei oikein noin läheltä taida onnistua. Hieno rakennelma kuitenkin. Turistikierros (Discovery Tour) ei ollut kovin hääppöinen. Sen maksamalla pääsi kyllä näköalapaikalle, jonne muuten ei pääsisi, mutta sen aikana ei mitään kummoisia kokemuksia saanut.
Padon kiertävä ohitustie on rakenteilla ja kanjonin ylittävältä sillalta tullaan tulevaisuudessa varmasti saamaan hienoja kuvia kohteesta. Tietenkin jos tekijät vain ymmärtävät rakentaa siihen keskelle siltaa näköalapaikan. Sillasta kertovien infotaulujen mukaan tämmöistä olisi vähän lupailtukin.
3 kommenttia:
Kyllä me insinöörit ollaan mahtavaa porukkaa. :D
Eläköön insinööri, ihmisen paras ystävä...
Laitoin muuten mun personoidulle Google-etusivulle tänään laskurin, joka kertoo, että lähtö siihen suuntaan on edessä 22 päivän päästä :-O
Lähetä kommentti