20. heinäkuuta 2006

Untied Airlines

Suhtautumiseni United Airlinesiin oli jo tulehtunut ennen Birminghamiin lentämistäni, mutta lopullisesti tein päätökseni välttää tästä eteenpäin kyseistä lentoyhtiötä vasta tämän viikon aikana.

Syy löytyy heidän asiakaspalvelusta. Kuten olen kertonut olen tulossa Suomeen lomille ensi maanantaista alkaen. Reissu alkaa sunnuntaina Albuquerquesta. Liput olen periaatteessa hankkinut jo ennen USA:an tuloa, mutta alun perin lentojen piti tapahtua jo kesäkuussa. Ilmoitin "hyvissä" ajoin TKK:n matkatoimistolle, että haluan muuttaa lippujen päivämäärää. Sieltä (niin siis Suomen Matkatoimisto) ilmoitettiin, että kaikki onnistui ja minun pitäisi mennä vain United Airlinesin tiskille tekemään lippujen vaihto (vaihtomaksu 100 €).

Helpommin sanottu kuin tehty.

Ensimmäinen yritykseni tapahtui kun matkasin Virginia Beachiin. ABQ:n lentokentällä selitin selkeäst asiani (vanhat liput, vaihto uusiin samalle reitille eri päiville, jne.), kuten minulle SMT:n kautta oli kerrottu asioiden hoituvan. Tämä naishenkilö sitten tylysti sanoi, että ei hänellä nyt ole aikaa, heillä on nyt ainakin neljä check-iniä käynnissä ja että minun pitää soittaa heidän asiakaspalveluunsa! Takanani näytti olevan tosiaan yksi henkilö, seuraava lento lähti jopa puolen toista tunnin kuluttua ja en mä niitä uusia lippuja kyllä oikein puhelimen kautta voisi saada!

Koska ei ollut tässä lentokentälle asiaa ja muuta United Airlinesin toimistoa ei ainakaan Santa Fessä ole, asia jäi sitten tälle toiselle Birminghamin matkalleni. Matka oli alkanut jo klo 4 aamulla, kun kotoa lähdin ja koska olin valvonut edellisen yön, en ollut kovin hilpeällä tuulella BHM:n kentällä. Koska United Airlinesin tiskillä ei ollut ketään jonottamassa, päätin kuitenkin mennä asiaa hoitamaan. Sehän nyt piti olla helppo lippujen ja rahan vaihto. Niinpä niin.

Kiltisti palvellut neitonen totesi ensimmäisenä ettei kyseisellä varausnumerolla löytynyt mitään (syy : oli katsonut väärää numerosarjaa). Jollain ilveellä hän kuitenkin sai kaivettua haluamani lennot ilmeisesti esiin. Tämän jälkeen alkoikin kunnon säätö. Tarkkaa lippujen syynäystä, määränpään kyselyä (häneen mukaan olen tulossa sitten "Helsinski"-nimiseen kaupunkiin) sekä tiedustelua siitä olenko hyödyntänyt lentomaileja matkaan. Sitten puhelu jonnekin, pitkä puhelu ja puhelun päätyttyä vastaus : ei tämmöinen vaihto onnistu. Selvä. Syyt olivat kuulemma : vanhoja lippuja ei voisi vaihtaa kuin tietyn tyyppisiin lentoihin, jotka sattuivat olemaan maanantain ja torstain välillä (haluamani lähtö oli sunnuntaina). Lähin semmoinen lento olisi ensi keskiviikkona (kiva kaksi päivää B'hamissa) tai sitten elokuun lopussa (kiva, eihän sitä tulisi mitään tärkeää missattua). Sanoi että paras olisi, jos selvittelisin asiaa matkatoimistoni kanssa. Ok.

Olin sitten yhteydessä SMT:hen, jotka olivat yhteydessä United Airlinesin Lontoon toimistoon. Asia selvitettiin lisäämällä yhdelle riville viesti : lippujen vaihto saadaan tehdä vanhaa vastaavalle reitille. Hmm...

Säästö- ja käytännönsyistä en autolla ole huristellut täällä B'hamissa, joten uutta vierailuani lentokentälle (United Airlinesilla ei ole toimistoa kaupungilla) jouduin odottelemaan sitten tiistaille. Työkaveri suostui heittämään kentälle töiden jälkeen ja niin tehtiin. Ei jonoa tiskille, mikä tuntui hetken hyvältä asialta, mutta muuttui pienoiseksi pettymykseksi pian : paikalla ei ollut laisinkaan United Airlinesin työntekijöitä! Tiski oli mennyt kiinni kello 17.00. Paikalla olijoiden (en siis ollut ainoa jolla olisi ollut asiaa United Airlinesille) mukaan parasta olisi tulla huomenna vaikka lentoyhtiöllä olisikin yksi lento noin tunnin kuluttua lähdössä. Ei ollut nimittäin varmaan olisiko paikalle tulossa ketään. Kiva juttu. Lentoajat ja tiskin aukioloajat ylös ja keskiviikkona uudelleen.

Tänään keskiviikkona sitten lounasaikaan : uusi yritys samalla kuskilla. Tiskillä kolme innokasta United Airlinesin työntekijää ja muutama asiakaskin. Jonotus ja asian selvitys vapaalle työntekijälle. Taas kaikenlaista kyselyä ja soitto jonnekin. Sen jälkeen sain kuitenkin sen odottamani vastauksen : tulostan uudet liput.

Rahaa lopulta pyysivät hieman vähemmän kuin odotin (100 $, kun odotin 100 €). Eipä paljon lämmittänyt, kun olin kaksi päivää yrittänyt etsiä halpoja lentoja Suomeen, tuskaillut kun asiaa hoitanut henkilö SMT:llä on lomilla ja yrittänyt sopeutua siihen mahdollisuuteen ettei Suomeen päästäisikään.

United Airlinesin lennoissa ei ole ollut mitään vikaa tähän mennessä, mutta jos heillä ei ole intoa edes yrittää olla ystävällisiä, eivät osaa hoitaa yksinkertaista asiaa ilman yhden rivin ohjeistusta eivätkä oikein tarjoa asiointimahdollisuuksia, valitsen tästä eteenpäin toisen lentoyhtiön kun valinnan varaa kuitenkin on aika paljon.

Tehkää te muut miten haluatte.

Ei kommentteja: